Okey, nu måste jag komma upp med en plan på hur jag ska tackla sockret till sommaren.
 
Redan nu är jag i full gång och jobbar på den. Jag har färdiga scheman på vad jag ska äta under de kommande dagarna och det har visat sig vara otroligt effektivt. Genom att veta vad som skall ätas redan innan matdags gör att jag slipper ta beslut och per automatik gör jag det som är beslutat. Detta fungerar jättebra för min del eftersom jag är en sån människa: när jag väl har beslutat mig för något försöker jag driva igenom det oavsett vad. Det är enklare att genomföra något än att ändra sitt beslut.
 
Att ta beslut i förväg, när rätt sinnesstämning infinner, är det bästa sättet att lyckas med det man vill utföra. Att man därefter gör de förberedelser som krävs är ett viktigt kriterium för att själva utförandet ska bli så enkelt som möjligt. Ju enklare en rutin är att utföra, desto större är sannolikheten att man slutför den. 
 
Exempel 1: Dina föräldrar står i köket och förbereder middagen. Du blir förfrågad om även du ska äta maten som är klar på 10 minuter. Det hade varit mycket enklare att tacka ja än att starta din egen matlagning som tar 45 minuter. Inte nog med att du hade gått hungrig längre, du hade även missat middagen med familjen. Men eftersom du har förberett matlådor i förväg kan du istället vänta i 10 minuter och äta din matlåda tillsammans med din familj eller också äta den innan alla andra om du vore riktigt hungrig. 

Matlådor kan inte tackla alla utmaningar, speciellt inte om sötsuget slår till som en blixt från ovan men det finns  knep som kan hjälpa dig tackla de svåraste anfallen.
 
If and then går ut på att: "Om detta händer så kommer jag att..." Det är alltså en plan som du tar fram i förväg och som talar om hur du ska agera när en viss situation uppstår. Åter igen förenklar det ditt beslutsfattande. Om du redan vet hur du ska bete dig vid en viss situation, slipper du stå inför dilemmat att besluta dig för hur du ska bete dig när sötsuget är ett faktum. 
 
Det finns oändligt med allternativ men här kommer de tips som jag brukar ta använding av. Kom ihåg att du får hitta din egen, det som passar dig.
1. MEDVETET ändra fokus mot något annat. Istället för att vända sig till mat när man är uttråkad, försök att göra någonting annat som inte bidrar med tomma kalorier. 
2. Tugga tuggummi. Är mitt första hjälpen nr 1 när sötsuget väl slår till. Istället för att sträcka mig mot en kaka, kastar jag mig över ett tuggummi. Håller en dock inte sysselsatt en längre tid. 
3. Drick vatten. Det här tipset är jäkligt tråkigt för min del. Tycker inte om att dricka vatten och det känns verkligen ut som om allt bara rinner rakt igenom kroppen men det håller mig sysselsatt, både genom att man måste gå på toa mer ofta och drickandet ger även en mikro paus i vardagslivet. 
4. Fokusera intensivt på någonting. När allt är som svårast och jag känner att min kropp dras av sig själv mot det söta brukar jag fokusera all min kraft mot mina händer. Jag analyserar varenda rörelse, vänder och vinklar dem. Känner hur det känns när jag böjer på fingrarna. Detta ger tillbaka känslan av kontroll över min kropp, att det i själva verket är jag som styr alla rörelser. 
5. Socialisera. Att prata med människor kan vara något av det bästa jag vet, utmärkt distraktion. 
6. Gör det svårt för dig själv att misslyckas. Om du vet att du kommer äta fikat som du sparat för oväntat främmande. Köp det inte. Gör det så enkelt för dig som möjligt, kasta bortförklaringarna. Innerst inne vet du att fikat du köper är en chans för dig att äta upp det själv. 
7. Prata med dig själv. Att diskutera för dig själv, bara i tankens värld, varför vill du göra det du känner för just nu. Ofta får du en bättre förståelse och kan komma fram till en annan lösning på ditt begär än vad din första instinkt säger. 

Förslagen ovan kan vara användbara men viktigast av allt är att känna sig själv. Att veta hur man fungerar som människa och även veta varför man äter det man äter är A och O. Kanske tycker du inte om något av det jag nyss radade upp. Om så är fallet, kommer inte heller effekten vara densamma för dig som för mig.
 
Exempel 2: Medan person 1 blir glad av ett möte med en annan människa blir person 2 istället obekväm. Då kommer känslan av att vilja tillfredsställa sitt begär fortfarande finnas kvar för person 2 men inte för person 1 och person 2 kommer vilja söka vidare tills hen stillat begäret. Mat kan vara lösningen. 
 
Allt vi äter gör vi för att uppnå någonting. Det kan vara att mätta ens hunger eller underhålla sig själv. Frågan man ska ställa sig är: Hur kan jag nå samma resultat genom att ändra vägen dit? Om det vi gör inte ger oss samma effekt som förut, finns det stor risk för att försöken vi gör, havererar tillslut. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress